Amish People - Reisverslag uit Washington Manor, Verenigde Staten van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu Amish People - Reisverslag uit Washington Manor, Verenigde Staten van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu

Amish People

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Familie

17 Juli 2012 | Verenigde Staten, Washington Manor

Hallo Allemaal,

Weer een bijzondere ervaring rijker want we hebben vandaag de Amish people bezocht. Bijna twee weken geleden stonden we in de drukte van New York en zo stonden we vandaag dus op het platteland. Een groter contrast kan bijna niet. Indrukwekkend om dit volk te zien maar een beetje typisch zijn ze wel. Na wat rondgewandeld te hebben en een winkel te hebben bezocht met allemaal god god god en nog eens god souvenirs vonden we het tijd voor een ritje in een koets. Die zijn er genoeg te vinden, ja de Amish zijn ook best een beetje commercieel. We moesten eerst even pinnen want tja dat kon bij de koets natuurlijk niet. De man vertelde dat we ongeveer een half uur moesten wachten. We kwamen in gesprek met een Amerikaanse vrouw en haar dochter en kleindochter. Ondertussen waren we een uur verder en waren we het wachten een beetje beu en gingen verhaal halen. Wat bleek de touringcars die hier ook kwamen kregen voorrang. Dus wij, maar dan moet je niet zeggen dat we maar een half uur moeten wachten. De Amerikaanse vrouw ging daarna ook naar de man en had een heel verhaal van, dat gezin helemaal uit Nederland en die laat je nu een uur wachten dat is geen goede reclame voor ons land... bla bla bla. Gevolg binnen vijf minuten zaten we in de koets met een heeeel eng Amish mannetje. Onze koetsier vertelde dat hij nog nooit in een auto gereden heeft. Het speeksel vloog ons om de oren tijdens het vertellen….beetje overdreven hoor maar toch. Een leuk tochtje gemaakt met de koets langs boerderijen waar ze dus echt geen stroom hebben. Bij een boerderij gestopt waar zo’n schattig meisje haar koekjes en hoefijzers stond te verkopen. Echt net het Kleine Huis op de Priarie. De meiden leek het wel wat om hier te wonen, Ja ja alleen maar om de paarden dan. Verder hebben ze geen besef wat ze allemaal zouden moeten missen. Maar ik moet zeggen de huizen zien er mooi uit. Langs weilanden met allemaal tabaksplanten en mais gereden. En natuurlijk zagen we veel koetsjes met Amish people, een marktkraampje waar twee kleine jongetjes groente stonden te verkopen met hun typische kapseltjes en hun hoedje van stro. Toen op weg naar Washington wat nog twee uur rijden was. Lekker gezwommen en gegeten en nu gaan we ons klaarmaken om te gaan slapen. Weer een geweldige dag gehad in een bijzondere wereld.

Groetjes maar weer.

• 17 Juli 2012 - 07:01

Evelien:

Geweldige foto's en leuk dat er zoveel verschil in landschappen zitten, zo verveelt het nooit. Gaaf hoor ! Geniet nog lekker van jullie super super super vakantie en de zon, al schijnt het hier eind van de week ook beter te gaan worden. Richard is nu bezig met vierdaagse regen regen, zie je hem al lopen poncho aan hihi Hij vond leuk dat je er nog aan gedacht had om hem succes te wensen. Ik laat je nog wel weten of ie het gered heeft. Nou familie Engelsman, ga heerlijk verder met genieten en ik wacht met smart op volgend foto/verhaal. Groetjes Eef

• 17 Juli 2012 - 07:26

Jarno, Marloes, Jade:

Hello Americans,

de 3 meisjes op de prairie vonden het dus wel interresant bij de Amish? Ik denk dat ze het precies 24uur vol zouden kunnen houden, ik (wij) trouwens denk ik ook haha. Jullie vader begon op de vorige fotos iig al erg te lijken op de mannen van de Amish. Laat die baard maar niet te lang staan, want Amerikanen en baarden gaat niet zo fijn samen ;-). We vinden het iedere dag nog steeds leuk om jullie verhalen te lezen al moet ik zeggen dat wij ook wel heel jaloers zijn. Wij zijn inmiddels alweer 2,5week aan het werk en weten nog amper waar we op vakantie zijn geweest! Nog heel veel plezier en we zien jullie nieuwe belevenissen weer verschijnen op het world wide web!

Liefs,
    Jarno, Marloes en Jade

• 17 Juli 2012 - 07:33

Jan En Gerda:

Hi simple people of Gies,
    Hier is het ook zeer eenvoudig zeker wat het weer betreft regen regen en nog eens regen .
    De vierdaagse is slecht van start gegaan en het lijkt niet veel beter te worden.Jammer voor allemaal.
    Van de Vierdaagse zullen we dit jaar niet veel beleven,want voor mama is het aftellen begonnen.Nog een paar dagen ,dan kan ze volgend jaar misschien de vierdaagse wel lopen.Zal toch wel??
    Ja ja die Amish people lijken wel een beetje op jullie maar dan wat anders.
    Nola staat er trouwens prachtig op een bijna echt Amish meisje.
    Jullie hebben toch wel goed gekeken of ze niet daar gebeleven is??
    Nee dat is niet zo want de laatste foto zal niet meer in het Amish zwembad gemaakt zijn.??
    Op naar Washington. Veel plezier.En de groeten aan Obama.
    Weet niet of jullie dat willen bezoeken maar Cemetry Arlington is wel heel indrukwekkend.
    Daar liggen vele beroemdheden onder andere John F Kennedy.
    Kijk maar eens op de side van Arlington denk wel dat jullie dat interressant vinden en anders niet.
    Veel plezier in het ook weer bijzondere en heel mooie Washington.
    Is al wel heel lang geleden maar zie het nog zo voor me
    Hug en kisses van Oma Gerda en Opa Jan

• 17 Juli 2012 - 07:38

Familie Van Den Boom:

Hello,

Kan me voorstellen dat het daar bij de Amish people een typische ervaring was. Maar daarom natuurlijk ook bijzonder. Hebben jullie ook veel dwergen/"misvormde" mensen gezien, door de inteelt? Of houden ze die achter de schermen?
    De foto's lijken zo rechtstreeks uit een film te komen. Leuk hoor!
    Meiden zo te zien, gaat het zwemmen nog steeds niet vervelen!
    Britt, gaat dadelijk door 3 weken in Amerika vast een 10 scoren voor Engels. En Diede kan misschien wel na zo'n "praktijk-stage" vrijstelling krijgen voor het eerste jaar Engels.
    Na een kijkje in de keuken van de Amish maken jullie nu gebruik van de rumspringa? Gelijk hebben jullie. Op naar de Capitol of the V.S., voor een kijkje in de politieke keuken. Washington D.C.!
    Geniet er weer van!

Liefs van ons!

• 17 Juli 2012 - 07:41

Marloes:

Jarno was me weer voor, maar toch ook nog even een kort verhaaltje van mij . Wat bijzonder en apart die Amish People... Wat bijzonder om een keer in het echt te zien! Doet me denken aan hele oude films van vroeger.
    En ik word ook weljaloers als ik naar jullie kijk, zo lekker genietend van de zon! Jullie hebben al een mooi kleurtje gekregen! Hier is het nog steeds een beetje herfst..

Net terug van de huisarts met Jade, ze heeft (helaas) toch geen waterpokken, die houdt ze dus nog tegoed. Ze heeft wel een kinderziekte, maar de huisarts kon mij niet vertellen welke precies (er waren er volgens hem heel veel). Gelukkig is ze niet echt ziek. We zullen haar vanavond de foto's van jullie weer laten zien, dat vindt ze helemaal leuk!

Liefs een xxx

• 17 Juli 2012 - 13:48

Diede :

echt cool die amish ik wil er ook naar toe maar ik ben er al hihihi
    toedeloe -xxxxx-

Diede

• 03 December 2013 - 03:30

Jannie:

Deze mensen leven wel op een anderen manier.
    Maar ze leven beter dan mensen in onze maatschappij.
    Zal je vertellen waarom: ze mogen niet in dienst want in godsnaam mag je niet vechten.
    Daar kunnen andere geloven wat van leren.Als ze 18 jaar zijn mogen ze kiezen ,of in de gemeenschap blijven of naar buiten gaan.
    In de jaren 80 hebben veel gewone Amerikaanse boeren zelfmoord gepleegd.
    Door zaad te kopen van Monsanto wat heel slecht is.Zie op internet Monsanto.Dit bedrijf is crimineel.Het is gemanipuleerde troep.Zal uitleggen waarom het is eenjarig zaad die behandeld is en je bent verplicht om ieder jaar zaad bij ze te kopen.
    Koop je ander zaad,dan heb je een proces aan je broek.
    Kijk maar naar de documentaire Web of live. Van Vandana Shiva.
    Ze heeft 11 jaar geprocedeerd tegen Monsanto.
    De Amisch hebben nog de oude manier van landbouw.
    Hun producten waren beter,de opbrengst was meer en beter van smaak.
    Dan de boeren die monsantozaden gebruikte.
    In de oorlog hebben wij van de Amish kinderkleding en patchwork dekentje gekregen.

Niet zo snel oordelen,

Jannie.