Dag 7 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juli 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Dag 7

Hallo Allemaal,

We hebben weer eens geluk gehad want we hebben een zeeschildpad gezien gisteravond!
Maar ik zal bij het begin beginnen. We werden om 21.15 opgehaald door onze gids en een Engelse jongen sloot nog aan dus de groep bestond uit 7. Dus wij gewandeld richting de sectie waar wij mochten gaan kijken. De tocht was al best spannend want het was behoorlijk donker. Eenmaal aangekomen kregen we meteen te horen dat er een zeeschildpad was en dat de kans behoorlijk groot was dat we deze mochten gaan zien. In het eerste stadium mag je niet naar de schildpad toe want anders zou deze direct terug de zee ingaan. Maar dan moest die fase niet te lang duren anders was onze excursie voorbij. We waren al enthousiast maar onze gids Francesco maakte ons nog enthousiaster. Er waren drie fases die we zouden mogen bekijken. Het leggen van de eieren, het camoufleren van de eieren en het teruggaan naar zee. Er waren nog twee andere groepen en om de beurt mochten we dan gaan kijken. Toen was het moment daar we mochten gaan kijken hoe de eieren werden gelegd. Helemaal geweldig wat een gigantisch beest en die eieren zo prachtig wit. We stonden echt heel dichtbij. Er mocht behalve een klein rood lampje van de gids absoluut geen licht op het strand dus alleen die sfeer al was zo bijzonder. Als we dan een paar minuten gekeken hadden moesten we weer op gepaste afstand (100 meter) blijven wachten tot we weer aan de beurt waren. Het camoufleren was ook erg mooi om te zien. Wat een kracht in die poten om het zand over het nest te gooien. Uiteindelijk konden we ook nog zien hoe de schildpad terug de zee in ging. Dit was misschien wel het mooiste. We mochten echt op kleine afstand achter de schildpad aan lopen, echt super gaaf. Helaas mochten we geen foto’s maken. Ze leggen per keer ongeveer 100 of meer eieren. Maar van 1.000 eieren overleven er echter maar 2 schildpadden. Volgens Francesco hadden we echt geluk dat we alle drie de fases hebben kunnen zien. Op weg naar ons hotel heeft Francesco nog een grote boa constrictor in een boom op ongeveer 2 meter hoogte laten zien. Hij had hem al eerder op de dag gezien en als zo’n slang wat te eten heeft blijft hij een paar dagen op die plek liggen om het te verteren. Het was maar goed dat het op het eind van de excursie was want anders waren Britt en Nola denk ik niet meer meegegaan. Ze vonden het doodeng. En Diede stond er weer met de neus bovenop. Moe maar voldaan lagen we om 00:15 in ons bed maar om 5.15 stond de wekker voor onze volgende excursie. Om 6.00 uur stapte we met z’n vijven en Francesco in onze kanoboot. Het peddelen tegen de stroom op was nog een pittig klusje en het begon ook nog een behoorlijk hard te regenen. Maar de omgeving maakte alles goed. Zo bijzonder om in de vroege ochtend van deze prachtige jungle te genieten met z’n vijven. Heel veel dieren hebben we niet gezien door de regen. Maar wel 2 toekans, apen met jonkies, verschillende vogels, ook nestjes met jonge vogels en leguanen. Om 8.30 stonden we weer aan wal en zijn weer eerst gaan ontbijten en daarna op Herko na hebben we ons bedje nog maar even opgezocht. ’s Middags hebben we lekker gewandeld op het strand. Morgen nemen we om 9.00 uur de boot en gaan we richting San Jose de hoofdstad van Costa Rica. Benieuwd wat ons dat weer brengt. Maar het avontuur op Tortuguero was in ieder geval fantastisch.

Groetjes

• 19 Juli 2014 - 09:00

Marnel:

Ha lieve Engelsmannetjes,
    hè hè...eindelijk bijgelezen..al kan ik dag 1 en 2 niet openen..
    Wat een waanzinnige belevenissen en wat heerlijk om een beetje mee te kunnen genieten :)
    prachtige foto's ook..
    Mooi dat jullie er heel erg van genieten!
    Gelukkig voor jullie is het nog lang niet voorbij...
    Hier in Gîs is ook alles goed... van het zwembad naar ijsenzo en van plonsen in de achtertuin bij Jan en Gerda met Maaike en de kids naar de Giese kop. Vurrukkulluk dus...
    Geniet nog heerlijk met elkaar van alle mooie dingen...
    kus Marnel

• 19 Juli 2014 - 16:50

Oma Gerda.:

Hallo VIP KIDS.

Ja dat zijn jullie onderhand wel met zoveel geluk op de bestemming. Bij jullie profiel stond het woord VIP vet gedrukt als een soort reclame maar ik bedacht mij dat hebben jullie ook alweer gehad in deze eerste week.
    Hoop dat dat voor jullie zo blijft maar in ieder geval genieten van het moment en elkaar.
    Wij hebben gisteren weer genoten van de vierdaagse maar het was voor de lopers heel zwaar door het warme weer. Wij hebben geen enkel jaar zoveel brancards voor de plek gezien waar wij zitten en dan moeten zij noch maar 500 meter maar uit het parcours werden gehaald. Louco en Louis zijn een paar daagjes kamperen, daardoor heeft Sil vanmiddag met Maaike weer even in het bad gespeeld.
    Opa mist nu de motormuis Nola wel want hij is nu aan het grasmaaien. Wij gaan vanavond even kijken wat jullie donderdag vroegen aan de telefoon dan zullen jullie het wel merken.
    Veel nieuws niet in Gies en bij ons ben bij Bennie Wullink geweest en het is goed gelukt.

Groetjes en dikke kus Opa Jan Oma Gerda.

• 20 Juli 2014 - 04:23

Familie Van Den Boom:

Hallo Familie Engelsman,

Super, wat een belevenissen weer! Dat maak je niet dagelijks mee. De foto's zien er mooi uit, en met het warme weer, zwoele nachten en met de dansende mug om me heen, waan ik me een beetje in Costa Rica. Of hebben jullie daar geen last van muggen? Ach ja, zolang het die zwart-wit gestreepte maar niet is ;).
    En verhongeren jullie niet, voorgaande jaren stond er altijd wel iets in het verslagje van het eten, of zijn jullie de bonen al een beetje zat? Sil en ik hebben vanavond in ieder geval super lekker gegeten, we waren namelijk uitgenodigd bij restaurant Dinie! Samen met Ria was het hartstikke gezellig.
    Louco en Louys staan sinds vrijdagavond op de camping in Millingen aan de Rijn, en genieten van hun vader zoon weekend. Beetje zwemmen, bbq-en, vissen, maar Louco's favoriete bezigheid is nu toch wel het voetballen. Zelfs met het warme weer, kan hij er geen genoeg van krijgen. Nu zou ik willen dat ik even zelf zo'n mug was, kon ik even stiekem kijken hoe ze het hebben, daar met z'n twee. Maar morgen komen ze gelukkig weer terug! Sil vind het ook wel gek zonder zijn grote broer, en papa. Maar daardoor wordt ik wel extra verwend door hem, nu krijg ik al die knuffels/kusjes. Vandaag wilde hij ook wel even naar zijn nichten, Debby, Herko en Teddy, maar ja, hij moet nog 2 weekjes wachten en dan kan het weer.

We kijken uit naar jullie volgende verslag, wederom heel veel plezier, en geniet van al hetgeen jullie samen meemaken! San José, there they come!

Dikke knuffels Louco, Sil, ....., Louys en Maaike