Nachttrein/Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu Nachttrein/Hue - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu

Nachttrein/Hue

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Augustus 2016 | Vietnam, Hoi An

Hallo Allemaal,

Net terug van een lekker ontbijt in Hoi An want we lopen een beetje achter met de verslagen. Maar ik zal beginnen bij de nachttrein vanaf Ninh Binh naar Hue. We vertrokken netjes op tijd om 21.50 met de trein. We hadden met zijn vieren één coupe met vier bedden waar zelfs Herko precies in paste met zijn lengte. Eerst nog even wat spelletjes gedaan en toen gingen we proberen te slapen. Dit is ons allemaal redelijk gelukt en om 8.50 waren we in Hue. Een knus stationnetje en al snel hadden we een taxi en waren we binnen vijf minuten in ons hotel. We konden rond 12.00 uur in de kamer dus zijn we eerst maar even wezen ontbijten. Ons hotel ligt aan de Parfumrivier en midden in het centrum en heeft een mooi uitzicht. Om 11.00 uur konden we op de kamer, daarna zijn we lekker wezen zwemmen in het zwembad. Bij het zwembad ontstond het idee om een scooter te gaan huren want het is nog steeds erg warm en om alle bezienswaardigheden lopend te doen of taxi in taxi uit hadden we ook niet zo’n trek in. Was dit verstandig vroeg ik mijzelf af? Maar Herko en de meiden waren superenthousiast en ik wilde niet de spelbreker zijn. We gingen het proberen. Eerst voorzichtig alleen een proefstukje op het terrein van het hotel. Dit ging prima toen met Diede achterop ook dit ging perfect. Dus helmen op en gaan. En het was super. Deel uitmaken van het verkeer op een scooter wat een te gekke ervaring. Er wordt veel getoeterd maar niet op een agressieve manier het is meer zo van pas op ik kom eraan. De kruispunten vond ik in het begin een beetje spannend maar wende al snel. En zo gingen we op pad om de stad een beetje te verkennen. We stopten bij een lokale markt de Dong Ba markt zo prachtig al die kleuren maar die geuren kunnen we niet altijd waarderen en dan dat vlees wat overal zo ligt onvoorstelbaar. We hebben ergens lekker wat gedronken maar toen Diede en Nola een attractie op zich werden wilden hun snel verder. Lekker nog wat rondgetoerd en toen lekker wezen eten. We hebben voor het eerst deze vakantie Pizza gegeten want we waren de rijst en de noodles even zat. Gezellig nog wat gedronken bij DMZ (De Gedemilitariseerde Zone) een tent helemaal in militaire stijl en even de avondmarkt over geweest. Diede en ik vonden het tijd worden voor een heerlijke voeten/been massage dus zo gezegd zo gedaan. Toen op naar de hotelkamer. Dat is zo’n beetje het enige minpunt van Vietnam die matrassen zijn zo hard, maar goed alles went zullen we maar zeggen en als dat het enige is. De volgende dag zijn we weer op pad geweest met de scooters. We zijn eerst naar de Keizerlijke tombe van Tu Duc gereden. Deze keizer regeerde van 1848 tot 1883. De route was al erg leuk en we kwamen ook op wat rustiger wegen. Leuke wijkjes waar we nog even gestopt zijn om wat wierookstokjes te kopen. Ze waren ze toevallig aan het maken met de geur kaneel. De tombe (begraafplaats + allerlei gebouwen en tuinen en vijvers) waren ontzettend mooi er heerste een bijzondere sfeer. De keizer heeft het allemaal zelf ontworpen en ligt ergens op een met dennenbomen begroeide heuvel. Hij zou in het geheim begraven zijn met kostbare grafgeschenken en iedereen die bij de begrafenis betrokken was werd later geëxecuteerd zodat zijn graf niet ontdekt zou worden, heel apart. De vijvers met ontelbare lotusplanten vonden we echt geweldig zo mooi. Toen gingen we op weg naar de Citadel van Hue (Keizerlijke Stad). Deze werde in 1805 gesticht. Zo mooi en zoooo groot we hebben een klein busje gehuurd om de hoogtepunten eruit te halen en om deze te bezichtigen. En weer die prachtige vijvers met lotusplant in de bloei. Onvoorstelbaar dat ze deze enorme gebouwen met de middelen van toen hebben kunnen maken. Er waren ook nog meubels en vazen en porselein van die tijd. Toen werd het weer tijd om richting het hotel te gaan om weer even een duikje te nemen. ’s Avonds weer lekker door de stad geslenterd en wezen eten. Morgenvroeg worden we om 8.30 opgehaald met een busje om richting Hoi An te rijden. We gaan dan over de Wolkenpas naar Hoi An. Dit is een route langs de kust van 135 kilometer waar de grens van Noord en Zuid ligt je rijdt helemaal door de bergen op 1700 meter hoogte met geweldige uitzichten. Hier zal ik de volgende keer verder over schrijven.

Groetjes Diede, Nola, Herko en Debby

• 05 Augustus 2016 - 10:31

Marloes :

Wat een geweldige verslagen en foto's. Ik kan me voorstellen dat het scooterrijden wel even spannend was, maar zo te lezen was ook dat een succes! We genieten vanaf hier lekker mee met jullie.
    Jarno heeft bijna vakantie. Gelukkig wordt het weer vanaf dit weekend ook iets beter en hopelijk houden we dat vast, want we zijn wel een beetje klaar met de regen.
    Jullie hebben nog een hele reis voor de boeg dus lekker genieten !!
    Liefs van ons xxx

• 05 Augustus 2016 - 12:20

Jan:

Hallo daar in Vietnam,

Bedankt voor het leuke verslag.
    Ziet en klinkt allemaal geweldig.
    En dan te bedenken dat wij dat allemaal nog tegoed hebben een mooi vooruitzicht.
    Krijgen er steeds meer zin in.
    Jullie genieten met volle teugen zien we wel.
    Scooterriden zullen we wel niet gaan doen denk ik(lijkt mij wel leuk )maar Gerda zal wel niet
    achter op gaan. Misschien daar wel je weet maar nooit.
    Doe wel voorzichtig het is geen auto Debby.
    Gisteren de verjaardag van Bowis een beetje gevierd hij was echt jarig en natuurlijk ook weer een
    paaaaar cadeautjes gekregen.
    Nou zoals Marloes al schrijft zal het weer een beetje beter worden teveel regen gehad.
    Bij jullie wel een beetje erg warm of valt het mee.

Genieten jullie er allemaal nog maar lekker van.
    Gr Gerda en Jan

• 06 Augustus 2016 - 13:37

Lotte En Britt:

Klinkt weer allemaal super !! Misschien volgende x ook de helmen op met het uitproberen