Halong Bay Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu Halong Bay Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu

Halong Bay Vietnam

Door: Debby Engelsman

Blijf op de hoogte en volg Familie

31 Juli 2016 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Hier maar weer eens een verslag vanuit Vietnam. Zoals ik al schreef zouden we op het schip waarschijnlijk geen internetverbinding hebben en dat bleek te kloppen. Maar we hebben geweldige dagen gehad. We werden vrijdagochtend om 8.00 uur opgehaald want we hadden weer eens super veel geluk. Als het slecht weer is varen de schepen niet uit. Door de tyfoon konden ze drie dagen niet varen en dit was de eerste dag dat de schepen weer gingen varen. Na een heerlijk ontbijt werden we iets later dan gepland opgehaald maar dat bleek een reden te hebben het rijbewijs van onze chauffeur was afgenomen door de politie om onbekende reden. De gids vertelde ons dat de politie een klamme hand heeft wat betekende dat je ze een hand moest geven met geld wat er dan aan plakte. Soms was 1 agent al genoeg maar later bleek dat hij langs vier agenten was geweest die hij op die manier moest omkopen. De gids was heel duidelijk ze hadden een bloedje hekel aan politieagenten vooral die in gele pakken. Er moest een andere chauffeur geregeld worden dus reden we even een ommetje en werd er een andere chauffeur geregeld. Op weg naar Halong Bay zo’n vier uur rijden en onderweg vertelde Peter onze gids allerlei leuke weetjes over Vietnam. We kwamen langs een begraafplaats en Peter vertelde dat mensen worden begraven en na drie jaar moet het oudste kind de ouders opgraven wassen en schoonmaken wat er van over is en dat wordt in een kleinere kist begraven (arme ik). Toen aan boord, een ontzettend knus schip met alleen ontzettend harde bedden, maar dit was uiteindelijk het enige minputje want verder was het geweldig. Al snel gingen we varen door de prachtige Halong Bay met al zijn karsteilanden. Er zijn 1956 karsteilanden. We kregen eerst en welkomstdrankje en konden de hut in en daarna werden we verwacht voor de lunch en die was geweldig! Nola werd ook in de watten gelegd bergen met vegetarisch eten het één nog lekkerde dan het andere. Wij hadden ook niets te klagen! Daarna hadden we tijd om lekker te relaxen op het dek en te genieten van het prachtige uitzicht. Na drie uur varen gingen we kajakken langs een drijvend vissersdorp een compleet dorpje met school op het water maar Peter vertelde dat die mensen een zeer arm leven leiden. Onvoorstelbaar om te zien hoe die mensen leven. In de baai konden we ook lekker zwemmen. Er was een groep van 23 mensen op het schip een leuk gevarieerd gezelschap waaronder een gezin uit Engeland. Begin van de avond kregen we les om spring rolls (soort loempia’s) met rijstpapier te maken erg leuk en zoooo lekker. En het avondeten was ook weer waanzinnig lekker. Daarna konden we nog op inktvis vangen maar dat is helaas niet gelukt. Uiteindelijk hebben Diede en Nola met het grote schepnet nog wel wat kleine visjes gevangen. Ik moest van Nola vermelden dat ze wel netjes zijn teruggezet. De karaoke hebben we maar even overgeslagen (net als de hele groep) omdat we best een beetje moe waren. Toch nog heerlijk geslapen wat eigenlijk een wonder was want de matrassen waren zo hard. We zouden de meiden om 6.00 uur wekken zodat ze om 6.15 met de karateoefeningen (ben de echte naam even kwijt, het was nog vroeg zullen we maar zeggen) mee konden doen. Om 6.00 waren ze toch niet echt enthousiast dus wij ook maar weer naar bed totdat ze binnen vijf minuten tot onze verbazing toch onze hut kwamen binnenstormen omdat ze het toch wilde meemaken. Dikke pluim voor onze meiden want we waren de enige. Maar wel bijzonder op het dek wat een rust in die prachtige omgeving. Om 7.00 uur werd het ontbijt geserveerd en ondertussen voeren we naar een grot die we gingen bezoeken. Rond 8.00 uur bezochten we de prachtige grot en uitzichtpunt over de baai. Maar het was al zo warm in de grot was het prima te doen maar de trap ernaartoe was zo warm. Aan boord hadden we weer lekker tijd voor onszelf en hebben gezellig op het dek gekaart. Om 11.00 uur konden we alweer aan tafel voor de lunch. En om 12.30 was onze cruise alweer ten einde maar we hebben het helemaal geweldig gehad. We hebben met Peter (dit was niet zijn echte naam maar zijn Vietnamese naam spreekt niemand goed uit) geregeld dat een vriend van hem ons komt ophalen en ons naar Ninh Binh zou brengen dit is ongeveer vier uur rijden. Dus op naar Ninh Binh hier zijn we heel benieuwd naar we hebben een bamboehutje geboekt tussen de bergen aan het water. De foto’s die we op internet gezien hebben zijn veelbelovend (Ninh Binh Valley Homestay). Jullie horen snel weer van ons.

Groetjes Diede, Nola, Herko en Debby

Helaas laten de foto’s even op zich wachten omdat we op de site over onze maximum aan foto’s zijn en we nog even moeten uitzoeken hoe we dit kunnen oplossen.

• 31 Juli 2016 - 20:04

Ria Witjes:

Klinkt heel goed allemaal. Top Diede en Nola dat jullie zo vroeg uit de veren waren om karate-oefeningen te doen. Hebben jullie er wel wat van opgestoken? Kunnen jullie een plank doorslaan?
    Ben benieuwd naar de bamboehuisjes. Geen last van muggen met al dat water?
    Wel oppassen met al dat lekkere eten want voor je het weet ben je weer een paar kilo aangekomen (grapje hoor, geniet er maar lekker van).
    Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Liefs
    Ria

• 01 Augustus 2016 - 10:46

Wilco En Tracy:

Hallo allemaal, leuk om te lezen wat jullie weer allemaal meemaken. Nog heel veel plezier. Groetjes vanaf de "Whoopi" op de Kagerplassen.

• 01 Augustus 2016 - 10:56

Jarno, Marloes, Jade En Lana:

Hallo Fam Engelsman minus Britt,

De eerste 2 verslagen beloven veel goeds voor de rest van de vakantie! Gelukkig hebben we nog whats app en zien we daar zo af en toe wat foto's op. Hier alles goed ik (Jarno) ga de laatste werkweek in en dan 3 weekjes 'vrij'. Marloes moet nog weekje extra! Nog heel veel plezier en pas goed op elkaar!

Tot mail/whats app/face time!

Liefs,

Jarno, Marloes, Jade en Lana

• 01 Augustus 2016 - 11:06

Fam Engelsman Angerlo:

hallo allemaal wat een verhalen. Wat ondernemend en gezellig. En dan weer dat lekkere eten. Over de lijn hoeven jullie je geen zorgen te maken. Vietnamezen zijn allemaal slank.

• 02 Augustus 2016 - 00:19

Els+frans:

Leuk om jullie reis verslagen weer te lezen. Heel veel plezier daar !!!

• 02 Augustus 2016 - 12:00

Marloes:

Mmm ik lees het al, jullie kunnen vast heel goed spring rolls maken. We komen heel graag proeven als jullie terug zijn ;-) Leuk om jullie zo weer te volgen en jullie verhalen te lezen.
    Jade en Lana hebben gisteren een cadeautje gekocht van de vakantiecentjes, ze waren helemaal blij. Jade wilde je al bellen om je te bedanken, maar helaas ging dat niet zo makkelijk.
    Nog heel veel plezier en we lezen jullie graag snel weer.

• 03 Augustus 2016 - 11:09

Jan En Betsy:

hallo familie.
    Lees het weer jullie zijn weer aan een geweldige reis bezig.
    leuke verslagen geeft een goed idee van jullie mooie reis
    Een vraagje kan ik vast een bestelling plaatsen voor de springrolls.
    Genieten maar.
    Groetjes Jan en Betsy.