Dag 1 en 2 Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Engelsman - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2 Vietnam

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Familie

28 Juli 2016 | Vietnam, Hanoi

Lieve Allemaal,

Hier dan ons eerste verslag vanuit Vietnam. Dinsdagmiddag om 15.00 uur heeft Britt ons naar Dusseldorf gebracht. Toen een voorspoedige vlucht naar Istanbul. Wel vreemd als je zo boven Istanbul vliegt wat daar de laatste tijd allemaal is gebeurd. Op het vliegveld aangekomen konden we vanuit het vliegtuig meteen naar de andere gate. We moesten 2 uur wachten voordat we verder vlogen naar Hanoi. Van Istanbul naar Hanoi hebben we geprobeerd een beetje te slapen. En naar bijna 20 uur reizen kwamen we dan eindelijk aan in Hanoi. We hadden er voor gekozen om het visum pas in Vietnam te regelen aangezien dit 360 euro scheelde…. We hadden in Nederland al wel al het voorwerk gedaan, formulieren invullen met bijgevoegd 2 pasfoto’s. We stonden gelukkig net op tijd in de rij want het werd later ontzettend druk. We moesten alle bescheiden en onze paspoorten inleveren en dan moesten we op een scherm letten en als we onze foto zagen dan konden we betalen en het paspoort inclusief visum meenemen. Dit duurde gelukkig maar een half uur. Toen door de douane en koffers ophalen. We werden keurig opgehaald door een taxichauffeur van ons hotel. Het was ongeveer 45 minuten rijden naar ons hotel. De typische hoge smalle gekleurde huizen vielen meteen op. Net als de enorme verkeerschaos. Dat toeteren niet te geloven. Bij het hotel werden we super vriendelijk ontvangen met een glaasje sap en vers fruit. Op de kamer even opgefrist en meteen de stad ingelopen. We zitten middenin het oude centrum naast de St-JozefsKathedraal die helaas wel elk kwartier de klok laat luiden. Deze kathedraal werd gebouwd naar het voorbeeld van de Notre Dame. Een hele leuke wijk met allemaal knusse cafe’s en eetgelegenheden en natuurlijk heel veel kraampjes. Lekker wat rondgeslenterd en een lekker restaurantje uitgekozen. Dit was meteen een prima keuze allemaal lekkere Vietnamese maaltijden jaja zelfs Herko zat aan de noodles en die heerlijke spring rolls (loempia’s) gaan we denk ik nog heel vaak eten. Nog een beetje rondgekeken bij het Hoan Kiemmeer dit is een centraal gelegen stadsmeer waar veel stadbewoners elkaar ontmoeten. We waren allemaal aardig moe en zijn naar het hotel gelopen. We vielen al snel in diepe slaap alleen om 4.00 waren we klaarwakker en hoorden we dat het aardig aan het regenen en waaien was. Na even wat gekletst te hebben vielen we toch gelukkig weer in slaap. Het ontbijt bij het hotel smaakte prima. Helaas was het weer niet echt geweldig en bij het hotel spraken ze over een zeer slechte dag omdat er een tyfoon door Hanoi raasde. Oh dat hadden we nog niet echt in de gaten gehad. Gisteravond waaide het wel en was het een beetje dreigend maar verder.. Na het ontbijt wilde ik even op pad voor een oogcreme want ik had in Nederland al een beetje een dik ooglid maar dat was er niet beter op geworden. Herko had me in Nederland al gewaarschuwd om toch nog even naar de dokter te gaan. Ik had al een beetje gegoogled en het zalfje in google translate opgezocht hoe het in het Vietnamees zou zijn. Bij de receptie even gevraagd of er iets van een apotheek was. De receptie wilde wel meteen het ziekenhuis bellen maar dat was echt niet nodig. De meiden gingen zich klaarmaken en Herko en ik gingen op pad voor de crème. Al snel bleek dat wij s’nachts absoluut niet in de gaten hadden gehad dat het flink tekeer was gegaan. Op nog geen 100 meter afstand van het hotel lag er een boom over de weg die ze met motorzagen aan het weghalen waren. Ondertussen regende het heel hard. Bij de eerste apotheek snapte ze er helemaal niets van. De tweede maar geprobeerd. Er zat een klant aan een tafel die gelukkig wat Engels sprak. Uitgelegd en op de telefoon laten zien wat we wilden hebben. De leeuw op de verpakking herkende ik wel van de medicijnen in Nederland dus dat zat wel goed. En de Engelse vertaling van fusidinezuur wat we nodig hadden stond er ook op dus dat durfde ik wel op mijn oog te smeren. Na 1x smeren gaat het gelukkig al wat beter. We hebben meteen maar even wat poncho’s gekocht want die gingen we vandaag wel nodig hebben. Even wat plannen gemaakt voor de dag en daar gingen we op pad. Eerst hebben we de Hoa Lo Prison bezocht deze in 1896 gebouwde gevangenis werd gebouwd voor 450 gevangenen maar rond de jaren dertig van de vorige eeuw zaten er zo’n 2000 gevangenen waarvan veel politieke gevangenen. In de Vietnamoorlog werd de gevangenis berucht als gevangenis voor neergehaalde Amerikaanse piloten. Erg interessant om hier rond te kijken maar ook angstaanjagend de krappe isoleercellen de voetboeien en de guillotine. Toen werd het tijd om een overdekte markt te bezoeken want het regende nog steeds. Bij de gevangenis een taxi genomen naar de markt. De taxichauffeur maakte een praatje over de tyfoon en vroeg of we die in Nederland ook hebben Herko reageerde dat wij ook een Typhoon hebben maar dat dat een artiest is. Die man snapte er niets van. Ook is Herko al op de foto geweest met Vietnamezen ze dachten het hij Goliath was haha. Al snel zagen we dat de markt een beetje tegenviel en Diede werd zelfs misselijk van de tientallen kramen met plastic schoenen. Ergens even wat gedronken en toen zijn we met een soort golfkarretje een ander deel van de stad wezen bekijken en we zaten droog. Daarna even wat gegeten en toen even terug naar het hotel om een beetje bij te tanken en dat hadden we denk ik nodig want Diede, Nola en ik hebben alledrie een uurtje geslapen. Klaargemaakt om naar het Water Poppen Theater te gaan waar de jongen van het hotel ’s morgens al kaartjes voor ons voor heeft gehaald. Eerst nog even een heerlijke smoothie gedronken en Herko een sterk bakje koffie. Het theater was erg leuk om te zien met een traditioneel orkest met oude instrumenten. Nola wilde wel een cd van deze muziek…Toen zijn we richting het restaurantje gelopen waar we gister ook gegeten hadden weer een plekje op het dakterras uitgezocht en weer heerlijk gegeten voor 20 euro. Wel zijn we nog gigantisch geschrokken van een hele harde klap van onweer. De elektra op ooghoogte daar spatten de vonken vanaf. Ondertussen is het droog en is de wind ook afgenomen. Gelukkig maar want morgen worden we om 8.00 uur opgehaald om richting Halong Bay te gaan waar we voor twee dagen en 1 nacht op een boot gaan en dit gaat niet door bij slecht weer. Maar ze hebben het hotel bevestigd dat het door kan gaan en het hotel geeft ook aan dat het ergste voorbij is. Vandaag in de gehele stad hebben we er versteld van gestaan hoeveel bomen er omgewaaid zijn. Maar ondanks de regen van vandaag is onze eerste indruk van Vietnam super, de mensen zijn zeer vriendelijk al is het oversteken wel echt een uitdaging maar het gaat ons al prima af gewoon beginnen en blijven lopen en ja dan komt het allemaal goed. Ik weet niet of we de komende dagen wel wifi hebben dus even afwachten of we snel weer een verslag kunnen plaatsen.

Groetjes Diede, Nola, Herko en Debby

• 29 Juli 2016 - 04:48

Erika :

Nou, het avontuur kan voor jullie ook weer beginnen. Hier hebben we momenteel ook veel regen, de moesson tijd. Heftige regen, maar daarna weer droog en 30 graden. Heel veel plezier allemaal, pas goed op elkaar! Groetjes van ons allemaal